فرق الکل طبی و الکل صنعتی

 

فرق الکل صنعتی و الکل طبی:

 

تفاوت الکل طبی و صنعتی چیست ؟

با وجود اینکه به اتانول و متانول عنوان الکل می گویند .اما این دو تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند.اگر بخواهیم به طور خلاصه تفاوت این دورا مشخص کنیم . باید گفت که از متانول برای ضدعفونی کردن استفاده نکنید . الکل طبی که حاوی اتانول است بی رنگ و با بوی تند بوده و مخصوص ضدعفونی و تزریقات است . اما الکل صنعتی که حاوی متانول است نارنجی یا زرد است و مصارف صنعتی و شیمیایی دارد . متانول سمی بوده و می تواند منجر به کوری و آسیب های عصبی شود .

 

چرا استفاده از متانول یا الکل صن عتی خطرناک است :

متانول سمی است و از طریق پوست هم جذب می شود . بنابراین تماس پوستی با متانول می تواند سبب عوارض جبران ناپذیری مانند کوری و حتی مرگ بشود . ضمنا متانول استفاده شده در روی سطوح تبخیر می شود و تنفس بخار متانول نیز مسموم کننده است .

قدرت ضد عفونی کنندگی متانول یا همان الکل صنعتی نسبت به اتانول کمتر است بنابر این استفاده از آن فایده زیادی نخواهد داشت .

 

توجه داشته باشید که متاسفانه برخی افراد سودجو با اضافه کردن وایتکس به متانول رنگ آن را سفید می کنند و آن را به جای اتانول می فروشند . این موضوع بسیار  خطرناک است بنابر این حتما اتانول یا الکل سفید را از فروشنده های معتبر تهیه کنید .

 

 

 

چگونه انواع الکل را از هم تشخیص دهیم :

اتانول صنعتی هم ممکن است حاوی درصدی متانول باشد . بنابر این حتی در صورتی که برای مصرف بهداشتی یا خوراکی اتانول تهیه می کنید . باید از صنعتی نبودن آن صددرصد مطمئن باشید . کاری که این روزها غیر ممکن به نظر میرسد. برسی کردن برچسب روی محصول هم کافی نیست . چراکه نمیتوان به سادگی از اصالت آن اطمینان حاصل کرد . از طرفی دیگر باید بیش از پیش از مشروبات الکلی دوری کرد . چون در این مورد هم اصالت آن و نوع الکلی که در آن به کار رفته قابل تشخیص نیست.

با این حال اگر برای ضدعفونی کردن سطوح دنبال الکل میگردید . اولا باید بدانید که حتی در شرایط عادی هم الکل آخرین گزینه برای این کار است .درجایی که مواد شوینده وضد عفونی کننده معمولا با برند های معتبر در دسترس است . استفاده از اتانول توجیهی ندارد و تنها در شرایطی که به این مواد دسترسی ندارید باید از الکل – آن هم اتانول 70 درصدی که با ترکیبات خاصی توسط شرکت های دارویی معتبر مشخصا برای ضد عفونی کردن دست تولید شده – استفاده کنید .


Top